امروز سه شنبه  1 خرداد 1397
تعداد بازدید : 654 - تاریخ خبر : 1397/02/09 - 12:06
چهره پرداز «معمای شاه» با «ایراندخت» به تلویزیون بازگشت

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ شهرام خلج چهره پرداز این سریال بزرگ با مجموعه تاریخی «ایراندخت» به صحنه بازگشته و به همین بهانه گپی کوتاه با او در «سیما گپ» این هفته می زنیم.

 

*** علاقمندی شما به کار گریم از کجا آغاز شد؟

زمانی که کار را در کنار اساتیدم آقایان عبدالله و امیراسکندری به عنوان دستیار آغاز کرم به تدریج با آموزش این حرفه به کار علاقمند شدم و در مسیر آن قرار گرفتم. «معمای شاه»، «ایراندخت»، «به وقت شام»، «ایستاده در غبار» و... از جمله کارهایی است که می توانم نام ببرم اما در پروژه های بسیاری به صورت طراح یا چهره پرداز حضور داشته ام.

 

*** اصولا در کارهای نمایشی جایگاه گریم را کجا می دانید و چقدر به آن توجه می کنید؟

اصولا در برخی از کارها گریم حرف اول را می زند، اما گاها در آثار معمولی گریم چندان موثر نیست. در بسیاری از کارهای تلویزیونی و یا سینمایی گریم چندانی وجود ندارد. در حالی که ردپای چهره پردازی را می توان بیشتر در آثار تاریخی مشاهده کرد. در چنین آثاری است که موضوع شبیه سازی ها جان می گیرد و به چهره پرداز این فرصت را می دهد که هنرش را نشان دهد.

 

*** از نظر شما جایگاه گریم در کشور ما کجاست؟ و به نظر شما چقدر به آن توجه می شود؟

اگر نمره 100 را برای این حرفه در نظر بگیریم شاید بتوان گفت در ایران تا  10 درصد به آن توجه می شود. به عنوان مثال در پروژه ای کار گریم حرف اول را می زند، ده گریمور حضور دارند اما برای اتاق گریم بدترین جای ممکن به شما داده می شود. یا در فستیوال ها و جشنواره ها می بینیم گریم یکی از بخش های جنبی جشنواره در نظر گرفته می شود. بعضا متوجه می شوید بعد از سال ها کار گریم و طراحی چهره یک هنرپیشه که شاید تازه به سینما یا تلویزیون وارد شده در اولین کار خود جایزه نقش مکمل را به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره می گیرد. به عبارت دیگر ملاحظه می کنید کاری هنرمندمانه و موثر در تولید یک اثر به بخش فرعی تعلق دارد.

 

*** مشکلات کار گریم در کشور ما چیست؟

متاسفانه در کشورمان مشکلات عدیده ای وجود دارد. دامنه این مشکلات از ورود مواد گریم به عنوان مشکلات سخت افزاری شروع شده و تا محتوای آموزشی به عنوان نرم افزار کار گسترده شده است. به عبارت دیگر ما همچنان روش های 40 سال پیش را دنبال می کنیم امروزه نه آموزش کلاسیک و مدونی در زمینه گریم وجود دارد، نه در زمینه آخرین روش ها و دستاوردهای این حرفه در دنیا ترجمه خوبی داریم. به عبارت دیگر می توان گفت از فیلم نامه ها و کارگردانی تا طراحی صحنه و لباس و ... بر روی این کار اثر گذاشته  و مشکلات ما را صدچندان می کند.

 

*** شاید بتوان در کاری همچون «معمای شاه»، گریم را از اصلی ترین پارامترهای موفق دانست، بازسازی یک چهره مشهور که هنوز در اذهان مردم زنده است تا چه اندازه ریسک دارد؟

اصولا در مساله شبیه سازی ها ریسک بالایی وجود دارد، چرا که چهره شبیه سازی شده باید به صورتی باشد که مردم دیده اند و در ذهن دارند. بنابراین حداکثر تلاشمان را باید انجام دهیم تا چهره کاملا شبیه شخصیت تاریخی مورد نظر گردد. البته باید دانست حتی در بسیاری از فیلم های بزرگ هالیوودی که برگرفته از زندگی افراد مشهور است، علی رغم ان که شبیه سازی چهره ها کامل نبوده است، کاراکتر برای مردم باورپذیر بوده و چندان مشکلی به وجود نیامده است.

حال بیایید شبیه سازی در سینما را با سریالی مانند معمای شاه که حدود 5 سال تصویربرداری داریم  مقایسه کنید در چنین سریالی یک شخصیت بیش از 300 سکانس برداشت دارد و باید گریم به صورتی باشد که تمام خطوط چهره تغییری نکند. در سریال «معمای شاه» شبیه سازی موضوعی با اهمیت بود که تلاش کردیم، کار بی نقص ارائه شود.

 

*** به نظر شما کار گریم در کدام یک از ژانرهای نمایشی بیشتر دیده می شود و اصولا شهرام خلج چطور کاری را ترجیح می دهد؟

اصولا از آنجا که در کارهای تاریخی نیازمند دقت و ظرافت هستند بیشتر علاقمند دارم. اصولا گریم های سنگین و سخت بیشتر دیده می شود و این فرصت را به چهره پرداز می دهد تا این هنر را بیشتر به نمایش درآورد.

 

*** هماهنگی گریم، طراحی دکور، صحنه و حتی لباس تا چه حد باید به یکدیگر هماهنگ باشد؟

اصولا برای رضایت بخش شدن هر کار هماهنگی میان گریم، طراحی صحنه و لباس نیاز است در تولیدات تاریخی این هماهنگی باید دقیق تر باشد چرا که تجمیع این سه عنصر،ب ه تصویر قوام می بخشد و بیننده را مجذوب می کند.

 

*** اگر گریمور نبودید چه کار دیگری را ترجیح می دادید؟

به اعتقادم اکنون کار کردن صرفا بر اساس علاقه افراد نیست بخشی از کار با توجه به پیشامدهای زندگی فردی انتخاب می شود. بیکاری عاملی است که انسان را وادار می کند تا برای امرار معاش تلاش کرده و کارهایی را انجام دهد که شاید علاقه قلبی انسان نباشد.

 

*** به اعتقاد شما جایگاه گریم ایران در جهان کجا قرار دارد؟

امیدوارم همچنان که امروزه سینمای ایران در بازارهای جهانی رشد کرده است در بخش گریم هم شاهد پیشرفت های موثر باشیم. اگر چه باید اذعان کرد اکنون در کارهای منطقه شاهد حضور گریمورهای ایرانی هستیم، اما امیدوارم در این زمینه قدم ها فراتر رفته و نام گریمورهای ما در تولیدات جهانی به چشم بخورد.

باید توجه کرد که تنها در چند کشور می توان ردپای گریم های خوب را دید حتی در هالیوود هم در فیلم های خاصی گریم های سنگین استفاده می شود. اما باید توجه کرد در کارهای بزرگ هالیوود گریم اصلی ترین و شاید هنری ترین بخش کار محسوب می شود به طوری که بعضا قبل از کارگردان، بازی بازیگر و یا هر چیز دیگر دیده شود، اول چهره بازیگر دیده می شود. بنابراین اعتبار گریم در کار بسیار اهمیت دارد . متاسفانه در کشور ما گریم ساده ترین بخش در نظر گرفته می شود و توجه لازم به آن نمی شود. مثلا در جشنواره فجر می بینیم که جایزه گریم در بخش فرعی جشنواره قرار دارد و جایزه هنرپیشه نقش مکمل در بخش اصلی قرار می گیرد.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

همزمان با ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی الهی تلویزیون با سه مجموعه جدید، میزبان پرهیزگاران و روزه داران می شود.

محمدی مدیر پخش شبکه پنج سیما با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت، نزدیک به 20 سال است که در صدا و سیما فعالیت دارد. وی معتقد است که هر کدام از واحدهای سازمانی مانند قطعه های پازلی هستند که در نهایت یک تصویر را شکل می دهند. او تاکید دارد در رسانه ملی بخش هایی هستند که بدون پشتیبانی آنها در خروجی نهایی خلل ایجاد خواهد شد.

برنامه «خندوانه» امشب با حضور جناب خان پخش می شود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

بیننده «بیست و یک روز بعد» در هفته آخر اردیبهشت از شبکه های سیما باشید.

نیما کرمی و زینب زارع امسال نیز مجری ویژه برنامه رمضانی شبکه یک شدند.

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، مجموعه تلویزیونی «سرّ دلبران» از شبکه یک سیما پخش می شود.

«سرّ دلبران» مجموعه ای 30 قسمتی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمد حسین لطیفی است که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

برنامه «از آسمان» در این قسمت از برنامه خود که جمعه 28 اردیبهشت ماه ساعت 17 از شبکه دو سیما پخش می شود به سراغ زندگی و رزمندگی یکی از شهدای مدافع حرم شهر اهواز رفته است.

برنامه «درس هایی از قرآن» این هفته با موضوع ماه رمضان و امام زمان علیه السلام پخش می شود.

شبکه پنج سیما، همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه های متنوعی را برای روزه داران ضیافت الهی تدارک دیده است.

درماه مبارک رمضان، شبکه یک به عنوان شبکه ملی و عمومی برنامه های متنوعی را برای بینندگان طراحی کرده است.

در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های گروه های مختلف شبکه چهار سیما معرفی شدند.

دیدار برگشت « پرسپولیس- الجزیره امارات»،دوشنبه 24 اردیبهشت، به صورت مستقیم از شبکه سه سیما پخش می شود.

 

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 2:45 بامداد با اجرای سیدکمال هاشمی زاده روی آنتن می رود.

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که آموزش مهارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود این برنامه تلاش می کند تا نیازهای مردم در حوزه های مختلف را رصد کرده و در نهایت کاری جذاب و موثر را روی آنتن بفرستد.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» در لحظات عرفانی افطار از حرم رضوی به روی آنتن می رود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

برنامه زنده «فوق العاده» امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با حضور مهندش علیرضا فتحی پور به استقبال ماه مبارک رمضان می رود و در رابطه با این ماه مبارک به گفتگو خواهد پرداخت.

روزانه یک آیه در ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «نسیم رمضان» تفسیر می شود.

 

سریال «خانه مادری» اولین سریال شبکه امید با مشارکت شبکه تلویزیونی کرمان به کارگردانی و تهیه کنندگی امین امانی با آغاز ماه مبار رمضان از شبکه امید در حال پخش است.

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با موضوع خروج آمریکا از برجام و ادامه پرونده برجام، دوشنبه شب به صورت زنده از شبکه افق پخش می شود.

اهداء عضو مبحث امروز برنامه «فوق العاده» است که با حضور کارشناسان روی آنتن می رود.

مجموعه مستند «خاطرات روستا» دوشنبه 31 اردیبهشت با پخش مستند «بندر هجیج» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد ورهرام روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «کلید زنی» به کارگردانی روح‌الله طاهرنژاد از سری مجموعه مستندهای «برای مهمانی» دوشنبه 31 اردیبهشت ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

«ماه خدا» برنامه سحرگاهی شبکه یک سیما است که هر سحر ساعت 15 : 2 با اجرای هادی صلح جو روی آنتن می رود.

برنامه«شمس و قمر» در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» یکشنبه شب 30 اردیبهشت با حضور سفیر سابق ایران در سوریه و با موضوع تحولات منطقه غرب آسیا، از شبکه افق پخش شد.

علیرضا محمودی ایرانمهر منتقد، داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس ایرانی مقابل دوربین «من یک نویسنده ام» می نشیند.

حجت الاسلام قرائتی امروز دوشنبه درباره نشانه های مومن واقعی در قران صحبت می کند.

پنجمین برنامه جنگ شبانه رمضانی «دعوت» امشب 31 اردیبهشت با موضوع سخاوت روی آنتن خواهد رفت.

برنامه «نسخه» امروز دوشنبه میزبان دکتر فرهود متخصص ژنتیک است.

تفسیرهای 10 دقیقه ای از نهج البلاغه روی آنتن شبکه یک می رود.

سریال تلویزیونی «خانه به دوش» امروز ساعت 17 در یک قسمت در برنامه تلویزیونی «سی سریال» پخش و تحلیل می شود.

برنامه «سیمای خانواده» امروز دوشنبه میزبان دکتر علیرضا زمانی کارشناس خلاقیت و ایده پردازی است.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد