امروز پنج شنبه  3 اسفند 1396
تعداد بازدید : 1000 - تاریخ خبر : 1396/09/18 - 01:04
تهیه کننده «فوتبال برتر»
پوشش فوتبال با بالاترین کیفیت

پربازدیدترین رویداد ورزشی جهان بدون هیچ تردیدی فوتبال است. در فینال جام جهانی 2006 آلمان، بیش از 715 میلیون نفر بازی را تماشا کردند و این رقم در جام‌های جهانی 2010 و 2014 افزایشی چشمگیر داشت. اما سوال اینجاست که چرا این رویداد تا این حد هوادار و طرفدار دارد؟ فوتبال یعنی هیجان، تفریح، غم و شادی در برد و باخت تیم محبوب مان، شاید بتوان این ورزش را مانند یک زندگی دید. تصمیم‌های آنی، برد و باخت‌های ناشی از آن، زندگی تمام نمی‌شود، همان‌طور که وقتی ما شکست می‌خوریم، زندگی‌مان به پایان نمی‌رسد و فردای آن روز دوباره زندگی را از سر می‌گیریم.

تلویزیون به عنوان یک رسانه همگانی بیشترین پوشش بازی های فوتبال را دارد و برنامه «فوتبال برتر» به عنوان یکی از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ پایان نیم فصل بازی های فوتبال لیگ برتر جام خلیج فارس فرصتی به وجود آورد تا «سیما گپ» با تهیه کننده برنامه «فوتبال برتر» مهدی هاشمی گفت وگویی داشته باشد.

 

*** چند سال است که تهیه کننده تلویزیون هستید و چه برنامه هایی را در کارنامه دارید؟

بیش از 20 سال است که کار تهیه کنندگی را در سازمان به عهده دارم، تهیه کنندگی برنامه های مختلفی تاکنون داشته ام. از برنامه های مناسبتی گرفته تا برنامه های انتخاباتی، از سال 1378 کار تهیه کنندگی ورزشی را شروع کردم و تهیه چند برنامه مختلف ورزشی را درکارنامه ام دارم. از سال 1381 با توجه به نیاز سازمان برای تولید برنامه ای تخصصی در زمینه فوتبال برنامه «فوتبال برتر» به من سپرده شد. تا پیش از آن تنها برنامه «جنگ ورزش» در تلویزیون وجود داشت که تمامی رویدادهای ورزشی را در بر می گرفت.

برای راه اندازی برنامه ای با موضوع خاص فوتبال، سه موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت.

رفع نواقص فنی و ارتقاء تجهیزات سخت افزاری با هدف افزایش سطح کیفی و فنی پوشش مسابقات داخلی؛ به همین منظور لوازم و تجهیزات مورد نیاز خریداری و به مجموعه اضافه می شد. در مرحله بعدی با هدف آنالیز مسابقات تلاش شد تا از کارشناسان خبره در زمینه فوتبال دعوت شود تا با شرکت در برنامه ها به شیوه ای نوین تولید یک برنامه کاملا فوتبالی را در تلویزیون به بیننده ارائه دهیم.

در مرحله سوم با دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی آموزش نیروی متخصص در زمینه پوشش مسابقات فوتبال در برنامه قرار گرفت. در بحث آموزش تخصصی، نیروهای که باید فوتبال را پوشش می دادند مورد توجه قرار گرفت.

 

*** ارزیابی شما از تفاوت پوشش مسابقات خارجی و فوتبال چیست؟

با توجه به تفاوت های موجود به لحاظ کیفیت زمین بازی، امکانات باشگاه ها و ورزشگاه ها و نوع تجهیزات در داخل و خارج، هر بیننده حرفه ای قادر به ارزیابی است. اما با وجود همین تفاوت ها با ورود سیستم های تصویربرداری جدید و واحدهای HD به مجموعه سازمان می توان ادعا کرد همکاران ما بهترین تصاویر ممکن را روی آنتن می فرستند. به جرات می توان گفت توانایی فنی همکاران متخصص فنی ما اگر در آسیا اول نباشد در رده دوم قرار دارد. به یاد داشته باشیم  کنفدراسیون فوتبال آسیا چندین بار از دوستان ما تقدیر کرده و حتی چند کشور درخواست داده اند که کار پوششی تصویری بازی های آنها را عوامل فنی ما انجام دهند.

 

*** ویژگی های برنامه زنده ورزشی چیست و چقدر برای آن زمان می گذارید؟

حداقل یک هفته قبل از مسابقه باید مقدمات برای هر بازی انجام شود و هماهنگی های لازم از قبیل آفیش واحد سیار و فراهم کردن مقدمات کار انجام شود. یک روز قبل از مسابقه همکاران واحد سیار اعزام می شوند و تمامی سیستم ها و کابل کشی های مورد نیاز را انجام می دهند. در روز مسابقه حداقل پنج ساعت قبل از شروع بازی تیم فنی در محل مستقر می شوند و سه ساعت مانده به مسابقه هم تیم تولیدی در ورزشگاه حاضر است.

در مسابقات ملی جلساتی بین تیم تهیه و تولید و کارگردانی نیز باید داشته باشیم.تیم اعزامی تلویزیونی به ورزشگاه زودترین تیمی است که در محل مستقر می شود و آخرین گروهی است که از استادیوم خارج می شود. به طور کلی سخت ترین پوشش تلویزیونی در مسابقه فوتبال است که همکاران ما با تمام توان در حال خدمت رسانی به مردم عزیزمان هستند. به خاطر داشته باشید، در بازی های مهم ملی و دربی استقلال و پرسپولیس ما حداقل 50 میلیون بیننده داریم و کوچک ترین خطای ما در دید این خیل عظیم دوستداران فوتبال قرار خواهد گرفت.

 

*** ارزیابی شما از نقش اسپانسر در تولید برنامه های تلویزیونی چیست؟

همه جای دنیا اسپانسرهایی در برنامه های تلویزیونی حضور دارند و یک کار حرفه ای است، ولی به این شکلی که اکنون استفاده می شود را من قبول ندارم، برنامه «فوتبال برتر» به علت اینکه مخاطبان زیادی دارد برای اسپانسر برنامه شرایط خاصی را در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه در برنامه های دیگر ضوابط چندان رعایت نمی شود. در بسیاری از برنامه ها کارشناسی و مخاطب سنجی کار تبلیغی انجام نمی شود. مثلا برنامه های اجتماعی را می بینیم که از دکتر و آشپز و.... همه اسپانسر هستند. این موضوع به برنامه لطمات جبران ناپذیری می زند.

موضوع دیگر تبلیغات قبل و بعد از بازی هاست، متاسفانه برای بازی دربی 27 دقیقه قبل از بازی و 15 دقیقه بین دو نیمه تبلیغات پخش می شود! به نظر من زمان این گونه تبلیغات باید کم شود و به طور کلی باید به این وضع سروسامان مناسبی داده شود. آفتی که اکنون به وجود آمده این است که شخصی که هنوز دستیاری تهیه کننده را تجربه نکرده چون فلان اسپانسر را می آورد برنامه خاصی را به او می دهند و باید تجدید نظر اساسی به این رویه شود.

 

*** پروسه نظرسنجی مخاطب در برنامه چیست؟

ما از چند طریق اقدام به جمع آوری نظرات مخاطبان می کنیم، اداره کل روابط عمومی سازمان و واحد 162 آن اولین راهکار برنامه در مورد دریافت نظرات مخاطبان است. حضور 300 هزار دنبال کننده در کانال برنامه روش دیگری است که دنیای مجازی برایمان فراهم کرده و ما تلاش می کنیم از این امکان بهره برداری کافی داشته باشیم. همین نحوه دریافت نظرات باعث شده تا گزارشگران ما با دریافت نمره منفی از سوی مخاطبان تلاش کنند تا در گزارش بعدی نواقص خود را جبران نمایند.

 

*** مهدی هاشمی چقدر جسارت استفاده از چهره های نو و جوان را در برنامه دارد؟

اگر به یاد داشته باشید،  11 سال پیش در هر برنامه 100 نفر تماشاگر در همین استودیو 14 حضور داشتند که با آنها روی آنتن زنده تبادل نظر می کردیم. اکنون اگر می بینید در برنامه های ضبطی و تولیدی سراغ این گونه برنامه هایی با حضور بینندگان در استودیو می روند. ما 11 سال پیش این کار را انجام می دادیم پس جسارت را می توانید در کار ما ببینید.

 اما درباره استفاده از چهره های نو و جوان نیز از ابتدا بنای «فوتبال برتر» بر مبنای استفاده از چهره های نو گذاشته شد. این موضوع را بینندگان ما بعد از خداحافظی علیرضا منصوریان، مهدی امیرآبادی و محسن خلیلی و حضورشان در برنامه در کنار کارشناسان پیشکسوت ملاحظه کردند. همچنین تلاش کرده ایم تا از افرادی که در برنامه «آقای گزارشگر» درخشیدند در کنار گزارشگرانمان استفاده کنیم.

 

*** ایده و یا برنامه جدید «فوتبال برتر» در آینده نزدیک چیست؟

افزایش تعداد دوربین ها در استادیوم ها مهمترین برنامه ما در آینده نزدیک است. مردم علاقمندند بهترین تصاویر را از مسابقات ببینند. به نظر من باید بازی ها را با 16 دوربین پوشش بدهیم تا بتوانیم از زوایای مختلف تصاویر بازی را داشته باشیم. چند واحد سیار جدید در حال ورود به مجموعه سازمان است و تمام تلاشمان این است که پوششی خوبی از ورزشگاه ها برای بینندگان عزیزمان داشته باشیم. مشکلی که ما اکنون با آن مواجه هستیم مشکل ورزشگاه های استان ها و استاندارد نبودن این مجموعه های ورزشی است که برای همکاران ما در استان ها دردسرساز شده است. البته کمبود امکانات در استان ها و واحد سیار هم از دیگر مشکلاتی است که به امید خداوند با به روز شدن لوازم و تجهیزات امیدواریم این نواقص رفع گردد.

 

*** سخن پایانی :

تمام تلاش من و همکارانم در برنامه این بوده که به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت بازی های فوتبال را پوشش دهیم و اگر کمی و کاستی وجود داشته انشالله مردم عزیزمان ما را به بزرگی خودشان می بخشند.

 

 

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در روزهای پایانی بهمن ماه، پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 ، چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی از آنتن شبکه های سیما پخش می شود.

در نشست مشترک مدیران معاونت سیما و اعضای کمیسیون فرهنگ و قضا معاونت فرهنگی قوه قضائیه بر افزایش تولیدات فرهنگی تاکید شد و از رسانه ملی به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ ساز در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نام برده شد.

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما باشید.

چهارم شهریورماه 1358 مصادف با نیمه شعبان در خانواده ای پرجمعیت، پسری به دنیا آمد که نامش را مهدی گذاشتند. او که از همان کودکی علاقه وافری به ورزش فوتبال داشت، در جوانی قدم به کار گزارشگری فوتبال گذاشت.

مهدی تحصیلات دانشگاهی خود را با مهندسی کامپیوتر آغاز و سپس سراغ فوق لیسانس ارتباطات اجتماعی رفت و اکنون در رشته جامعه شناسی ورزش دوره دکترای خود را طی می کند.

او را می توان از پیشتازان گزارشگران فوتبال دانست که دستی بر قلم دارد و تهیه چند برنامه تلویزیونی را در کارنامه او می توان دید. برای دیدن مهدی واعظی کافی است ساعت 7 بامداد سراغ شبکه پنج بروید و  بیننده برنامه «حوالی امروز» شوید برنامه ای پر جنب و جوش که وجه تمایز آن با دیگر برنامه های صبحگاهی تلویزیون آیتم ورزش آن است.

او را پیش از هر چیز به عنوان یک بچه هیئتی پای کار و مداح دلسوخته می شناختند. هر چند که ورزشکار قابل و پاسدار ورزیده و توانمندی هم بود.

برنامه «فرمول یک» این هفته برای آقای کارگردان جشن تولد می گیرد.

شبکه های سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) و هم گام با برگزاری مجالس عزاداری در سراسر کشور؛ ویژه برنامه های متعددی را برای بینندگان تدارک دیده و پخش می کنند.

برنامه «سینما یک» در بیست و هفتمین قسمت خود میزبان جواد طوسی منتقد و نویسنده سینمایی است. طوسی در «سینما یک» این هفته فیلم کلاسیکی به کارگردانی فرد زینه مان را انتخاب کرده و درباره آن به گفتگو خواهد پرداخت.

«فوق العاده» برنامه ای است به تهیه کنندگی یوسف بچاری که به مطالب خاص نوجوانان با حضور برجستۀ خودشان می‌پردازد.

سریال خارجی «وکیل تاسکا» ساعت 23 از شبکه پنج سیما به مدت 45 پخش می شود.

سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادران شهدای مدافع حرم، از پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.

مسابقه تلویزیونی «پنج ستاره» برای پخش از شبکه پنج سیما کلید خورد.

سری اول تا چهارم سریال خارجی «وایت چپل» از امروز (25 بهمن) به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. 

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

مستند «دکوپاژ» با موضوع زندگی و آثار محمد حسین لطیفی، چهارشنبه 25 بهمن از شبکه افق پخش می شود.

 

کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانه‌ای قصه‌گو می‌داند و برهمین مبنا معتقد است که سریال‌ها در ارتقا سطح کیفی شبکه‌های سیما نقش اساسی دارند.

مدیر گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه «مهم‌ترین زیرساخت انیمیشن ما که نیروی مناسب کار است، توسط بخش آموزش به خوبی آماده شده» گفت: در حال حاضر مشکل عمده دراین حوزه بحث بودجه است.

مرکز پویانمایی صبا وابسته به سازمان صدا و سیما بزرگ ترین مرکز تهیه و تولید انیمیشن در ایران است که در سال 1374 با عنوان شرکت فرهنگی هنری صبا و به پیشنهاد رئیس وقت سازمان صدا و سیما دکتر علی لاریجانی با ادغام گروه های انیمیشن سیما و نیز جذب نیروهای متخصص تأسیس شد تا با تولید آثار متنوع انیمیشن، پاسخگوی نیازهای سازمان و نیز علاقمندان هنر انیمیشن باشد.

همزمان با ماه های پایانی سال و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شبکه های سیما از مجموعه های نمایشی خود رونمایی می کنند.

 

سلمان خورشیدی کارگردان انیمیشن خواهان ان است تا بینندگان شبکه های سیما بیشترین سهم را در جشنواره تلویزیونی جام جم داشته باشند.

در روز 22 بهمن ماه، روز پیروزی انقلاب، شبکه های سیما چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی پخش می کنند.

سریال «سارقان روح» از 19 بهمن ماه ساعت 20:30 از شبکه سه سیما پخش می شود.

بازی های جذاب و تماشایی المپیک زمستانی از شبکه ورزش سیمابه طور مستقیم پخش می شود.

سری جدید برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی در شبکه نسیم از شنبه تا سه شنبه ساعت 23 و جمعه ساعت 21 با اجرای پیمان بازغی روی آنتن می رود.

راویان، چهلمین حماسه ملت را به قاب تلویزیون می آورند.

 

مستند «نبردهای ماندگار» با موضوع تلاش فرماندهان ایرانی برای تغییر وضعیت جنگ در سال 1362، پنجشنبه سوم اسفندماه از شبکه افق پخش می شود.

قسمت دوم سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادر شهید محمدرضا دهقانی، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.


مجموعه «پازل»  این هفته به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری و درمان زوج های نابارور می پردازد.

 

برنامه «از آسمان» در برنامه این هفته خود جمعه 4 اسفندماه با جانباز هفتاد درصد «علی کارچانی» در سفری معنوی زائر عتبات عالیات می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو؛

برنامه «فوق العاده» با بررسی موضوع ارزش همدلی پخش می شود.

سردار محمد رضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امشب دوم اسفند در برنامه «ثریا» از ظرفیت های مردمی و فراموش شده احیای تولید داخلی می گوید.

دکتر غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میهمان امروز «مهمانخانه» می شود.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

برنامه «سینما یک» این هفته سوم اسفند ماه میزبان داریوش مؤدبیان، بازیگر، نویسنده، مترجم، و کارگردان سینما و تئاتر است.

دومین برنامه «مناظره» جمعه چهارم اسفند با موضوع پدیده ریزگردها در ایران از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

برنامه جمعه 4 اسفند «گزارش هفتگی» گذر و نظر بر برخی از مهم ترین رویدادهای سیاسی ایران و جهان در یک هفته گذشته خواهد داشت.

 برنامه «رویای خاک» این هفته به بررسی موقعیت و چیستی موسیقی پایداری در آثار مقاومت می پردازد.

دیدار سه ویا - منچستر یونایتد، چهارشنبه 2 اسفند از ساعت 23:15 به صورت مستقیم روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

برنامه «عطر عاشقی» جمعه 4 اسفند ماه با موضوع توجه به مهدویت عامل حرکت جامعه اسلامی بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

الهام غفوری تولید مجموعه های خوش ساخت را از مهمترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و گسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می کند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد