امروز چهارشنبه  1 ارديبهشت 1400
تعداد بازدید : 489 - تاریخ خبر : 1400/01/16 - 18:45
نتایج مرکز تحقیقات صداوسیما از میزان مخاطبان برنامه های نوروزی

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابه‌جا شدن برخی حد نصاب‌ها در جذب مخاطب برنامه‌های نوروزی رسانه ملی خبر داد و عامل آن را طراحی سبک رسانه‌ای تولید در بحران توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما  ، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جابه‌جا شدن برخی حد نصاب‌ها در جذب مخاطب برنامه‌های نوروزی رسانه ملی خبر داد و عامل آن را طراحی سبک رسانه‌ای تولید در بحران توصیف کرد.

به گفته علی طلوعی، حدود ۸۰ درصد مردم در ایام نوروز مخاطب برنامه‌های رسانه ملی بوده‌اند؛ «نون خ۳» با ۸۲.۲ درصد مخاطب در میان سریال‌ها و «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب در میان ویژه برنامه‌های تحویل سال، حد نصاب بیننده برنامه‌های نوروزی را ارتقا داده‌اند.

 علی طلوعی امروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به فعالیت این مرکز در طول ایام عید برای افکارسنجی درباره سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ گفت: مهم‌ترین تفاوت نوروز امسال با سال‌های گذشته، ادامه یافتن بیماری منحوس کرونا و تأثیرش بر برنامه‌سازی در رسانه‌ها بود.

وی تلاش رسانه ملی برای خلق لحظه‌های پرنشاط و شاد را ستود و متذکر شد: درحالی‌که اکثر رسانه‌های دیداری و شنیداری دنیا پرچمشان نیمه‌برافراشته بود، همکاران رسانه ملی نسبت به سال‌های قبل با مجاهدت بی‌بدیل، پرتلاش‌تر ظاهر شدند و برای خلق لحظه‌های پرنشاط و آرامش‌بخش برای مردم در حد حماسه پیش رفتند.

طلوعی افزود: به دلیل شرایط کرونا، نوروز سال گذشته با کم‌وکاستی‌هایی همراه بود و بیشتر برنامه‌های نوروزی از «پایتخت» گرفته تا «عصر جدید» یا «دوپینگ» و «کامیون»، با پایان‌بندی ناقص کار را به سرانجام رساندند و تلاش همکاران برنامه‌ساز با چالش جدی مواجه شد.

 

موفقیت سبک رسانه‌ای تولید در بحران

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان، اما امسال رسانه ملی با طراحی سبک رسانه‌ای تولید در بحران، توانست کاری انجام دهد که نسبت به سال گذشته، در اکثر حوزه‌ها نه‌تنها کم گذاشته نشد، بلکه همکاران رسانه ملی توانستند حدنصاب‌ها را جابه‌جا کنند.

وی تصریح کرد: ازاین‌رو هم خدا را شاکریم و هم امیدواریم زحمات برنامه‌سازان برای ایجاد نوروزی شاد و پرنشاط مقبول مردم افتاده باشد.

طلوعی با اشاره به شیوه نظرسنجی و آمارگیری این مرکز بیان کرد: قاعده کار این است که اعداد و ارقام زمانی معنادار شوند که امکان تقاطع‌گیری میسر باشد و با توجه به شرایط کرونایی، این اتفاق کمی مشکل بود، اما اتفاق افتاد.

 

نظرسنجی در ایام کرونا

وی با اشاره به تأثیر کرونا بر نظرسنجی گفت: سال گذشته در شرایط کرونا نظرسنجی را به صورت تلفنی انجام دادیم، چون امکان نظرسنجی حضوری فراهم نبود. در نظرسنجی تلفنی هم معمولاً با توجه به فرهنگ جامعه ما و ذائقه پاسخگویی، در برخی موضوعات، بیش‌برآوردی و در موضوعات حساس، با کم‌برآوردی مواجهیم و این روند کار نظرسنجی را سخت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان نظرسنجی در نوروز 1400 را مهم و مؤثر تلقی کرد و گفت: امسال دو مرحله نظرسنجی در هفته اول و هفته دوم نوروز انجام دادیم. پرسشگران در تهران و ۳۱ مرکز استانی با حضور در درب منازل آمار دقیق و مستندی جمع‌آوری کردند که بخشی از این آمار در هفته اول فروردین از طریق اداره کل روابط عمومی رسانه ملی منتشر شد.

طلوعی با دسته‌بندی برنامه‌های مختلف نوروزی، نتایج نظرسنجی برنامه‌های رسانه ملی را این گونه تشریح کرد: در ایام نوروز امسال هفته اول ۸۲.۶ درصد مردم برنامه‌های رسانه ملی را دیدند. این برنامه‌ها شامل ویژه‌برنامه‌ها و سریال‌های نوروز، ویژه تحویل سال، اخبار و … بود که مخاطب را پای قاب تلویزیون و رادیو نشاند. در هفته دوم میزان مخاطبان به ۷۶.۸ درصد رسید که به این ترتیب میزان بیننده هفته اول و دوم نزدیک ۸۰ درصد و مدت‌زمان تماشای برنامه برای هر فرد ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه بوده است.

 

«عصر جدید»؛ پربیننده‌ترین در میان ویژه‌های سال‌تحویل

رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره مخاطبان «برنامه‌های ویژه سال‌تحویل» گفت: بیشترین بیننده را برنامه «عصر جدید» با ۷۰.۵ درصد مخاطب از شبکه ۳ داشت که در نوع خودش هم نصاب جدیدی به شمار می‌آید. پس‌ازآن برنامه «فرمول یک» شبکه یک با ۳۰.۴ درصد، «سلام» از شبکه قرآن ۱۸.۱ درصد مخاطب و پس‌ازآن «نوروزترین نوروز» در شبکه پنج، «حول حالنا» در شبکه سلامت، «سین هشتم» در شبکه افق رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین‌های تحویل سال را از آن خود کردند.

 

«نون خ۳ »؛ پربیننده‌ترین در میان سریال‌ها

طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از سریال‌های نوروز 1400 بیان کرد: در فضای سریال‌های نوروزی حدنصاب خوبی داشتیم. سریال «نون خ۳» در شبکه یک ۸۲.۱ درصد را به خود اختصاص داد که در نوع خود حدنصاب جدیدی برای سریال‌های نوروزی بود، چرا که تاکنون به چنین رقمی در سریال‌های نوروزی نرسیده بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی افزود: مخاطبان «نون خ3» از این سریال حدود ۸۸ رضایت در حد زیاد داشتند و پس‌ازآن به ترتیب سریال «گاندو ۲» با حدود ۶۱ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد بیش از ۸۵ درصد، «همبازی» با ۲/۲۸ درصد مخاطب، «نوروز رنگی» با ۲۰ درصد و برنامه «دست‌انداز» شبکه نسیم با ۵/۱۷ درصد رتبه‌های دیگر را از آن خود کردند. بااین‌حال نزدیکی درصد مخاطبان دو سریال «نون خ۳» و «گاندو ۲» که بالای ۵۰ درصد بیننده داشتند، در نوروز امسال قابل‌ توجه بود.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با اشاره به این نکته که وقتی صحبت از مخاطب 20 درصدی به میان می‌آید، به معنای دربرگیری 19 میلیون نفر از جمعیت کشور است، متذکر شد: با احتساب این ارقام می‌توان به پرمخاطب بودن ویژه‌برنامه‌های نوروزی صحه گذاشت.

طلوعی همچنین به دو قسمت پایانی پایتخت 6 که در آخرین روزهای سال 99 پخش شد، اشاره و تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، 81.4 درصد مردم بیننده دو قسمت پایانی پایتخت 6 بوده‌اند و رضایت از آن، 75.7 درصد در حد زیاد بوده است.

 

«خندوانه»؛ پرمخاطب‌ترین ویژه‌برنامه نوروزی

وی ادامه داد: «خندوانه» در شبکه نسیم با ۵۴ درصد مخاطب، «سیم آخر» ۴۶.۴ درصد در شبکه سه، «کودک شو» با ۴۱.۷ درصد در شبکه نسیم، «ایران‌گرد 4» ۴۱ درصد شبکه یک، «شوت بال» با ۳۵.۸ درصد در شبکه نسیم، «دست‌پخت» ۳۳.۸ از شبکه یک، مسابقه «ایران» با 4/32 درصد از شبکه یک، مسابقه «زوجی نو» با 32.2 درصد از شبکه سه، مستند حیات‌وحش با 31.5 درصد از شبکه مستند، «کلبه عموپورنگ» با ۳۰ درصد از شبکه دو، مسابقه «هوش برتر» از شبکه نسیم با 28.4 درصد، «شوخی شوخی» از شبکه سه با 26 درصد، «ستاره ساز» از شبکه سه با 24.4 درصد و مسابقه «شهروند و مافیا» با ۲۱ درصد از شبکه سلامت بالاترین مخاطبان را داشتند.

 

آمار فیلم‌بازها

طلوعی با اشاره به استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی که در ایام نوروز از شبکه‌های سیما روی آنتن رفت، گفت: ۴۲ درصد مردم فیلم‌های سینمایی را تماشا کردند که حدنصاب مناسبی برای استقبال مخاطبان در نوروز امسال به شمار می‌آید. از این تعداد ۵۵ درصد مخاطبان فقط فیلم‌های ایرانی را دیدند، ۲۱ درصد فقط فیلم‌های خارجی را دیدند و ۲۴ درصد هم هر دو گونه، یعنی ایران و خارجی را مشاهده کردند.

 

«تک‌تیرانداز»؛ پربیننده‌ترین فیلم

وی افزود: پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمایی نوروز امسال «تک‌تیرانداز» با ۵۱ درصد مخاطب بود که برای اولین بار از تلویزیون پخش شد، حدنصاب بی‌سابقه‌ای را شکل داد و پس‌ازآن «شکرستان» با ۴۰.۸ درصد، «23 نفر» با 40 درصد بودند و پس‌ازآن‌ها نیز فیلم‌های «خروج»، «رد خون»، «یدو» که پیش از اکران در سینماها، برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و «مهران» رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. این درحالی‌که است که طبق نظرسنجی‌های ما همه فیلم‌های سینمایی که در نوروز روی آنتن سیما رفت، رضایت ۸۰ درصدی را از آن خود کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که ترجیح‌شان برای تماشای یک برنامه یا شبکه کدام است؟ افزود: شبکه‌های یک، سه و نسیم در رتبه‌های اول تا سوم پاسخ به این پرسش قرار گرفتند. این درحالی‌که است که شبکه یک و سه حدود یک درصد با هم اختلاف دارند، به طوری که ۲۴ درصد مخاطبان شبکه یک و ۲۲.۷ مخاطبان شبکه سه را انتخاب کردند. نوروز 99 نیز شبکه یک سیما ترجیح اول بینندگان تلویزیون شده بود.

 

شنیدنی‌ترین رادیوها

طلوعی با اشاره به استقبال مناسب مخاطبان از برنامه‌های رادیو هم گفت: میزان شنوندگان رادیو در این ایام ۲۱ درصد بود که دراین‌بین شبکه‌های رادیویی آوا، جوان و پیام بیشترین میزان شنونده را در میان شبکه‌های رادیویی داشتند.

وی درباره مخاطبان خبر سیما گفت: بیش از ۵۶ درصد مخاطبان خبر سیما را دنبال کردند و ۴۰ درصد مخاطبان نیز بیننده شبکه‌های استانی بودند.

 

نگاهی به عملکرد سال 99 رسانه ملی

طلوعی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سال ۹۹ رسانه ملی گفت: پربیننده‌ترین شبکه‌های ما در سال ۹۹ شبکه سه، یک، خبر و آی فیلم بودند و شبکه نسیم در رتبه بعدی قرار داشت.

وی افزود: فاصله شبکه سه با شبکه یک از نظر مخاطب نیز در سال گذشته نزدیک سه‌دهم درصد بود.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان درباره بیشترین رشد مخاطب در سال ۹۹ گفت: شبکه یک بیشترین رشد مخاطب را در این سال تجربه کرد و پس‌ازآن شبکه‌های خبر و آموزش در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

طلوعی افزود: در سال ۹۹ سرانه تماشای خبر در تلویزیون ۶۳ دقیقه و این میزان شنیده شدن در رادیو هم ۲۰ دقیقه بود. پربیننده‌ترین بخش‌های خبری، خبر ۲۰۳۰ شبکه دو، خبر ۲۱ و خبر ۱۴ شبکه یک بوده‌اند. پرشنونده‌ترین‌های خبر رادیو هم بخش‌های ۱۴ و ۸ و 7 صبح رادیو ایران بودند.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها در سال ۹۹ با رشد ۹ درصدی مخاطبان رادیو مواجه بودیم، میانگین شنیدن رادیو در سال گذشته را ۲ ساعت و ۴ دقیقه اعلام کرد و گفت: طبق یافته‌های این مرکز در سال 99 زنان بیشتر از مردان رادیو گوش دادند و مردان بیشتر از زنان خبر را پیگیری کردند.

 

مرکز تحقیقات و انتخابات

طلوعی درباره نظرسنجی انتخابات امسال گفت: از مهرماه سال 99 نظرسنجی انتخاباتی مرکز تحقیقات صداوسیما آغاز و تاکنون شش نظرسنجی انجام‌شده است. تا خرداد ۱۴۰۰ هم‌ریتم نظرسنجی متفاوت می‌شود و هم تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی تقاطع‌گیری نبض اجتماعی با برنامه‌های تلویزیونی مهم است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سازمان، رسانه ملی در مراحل مختلف انتخابات اعم از تبیینی، تبلیغی و تهییجی این نظرسنجی را انجام می‌دهد و وظیفه این مرکز تقاطع گیری نبض اجتماعی برای دریافت صحت این نظرسنجی است تا از این مسیر به کمک برنامه‌سازان بیاید.

طلوعی با تاکید بر اینکه سوابق نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز تحقیقات با قدمت پنج دهه‌ای فعالیتش، دقت و صحت این نظرسنجی‌ها را اثبات کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا نتایج نظرسنجی‌هایی که در ایام انتخابات به نقل از مرکز تحقیقات رسانه ملی منتشر می‌شود، صحت دارد؟ تاکید کرد: تنها منبع انتشار نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی، روابط عمومی صداوسیماست و هر گونه نظرسنجی را که از غیر از این منبع منتشر شود، پیشاپیش تکذیب می‌کنیم.

 
 

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

به مناسبت ماه مبارک رمضان، فصل دوم برنامه «رفیق» ویژه افطار و سحر روی آنتن شبکه امید خواهد رفت.

دبیر شورای معارف سیما تواصی به حق و صبر و پیروزی در نتیجه حرکت جمعی بر محور استقامت و مقاومت را موضوع اصلی برنامه های معارفی رسانه ملی در ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

در روزهای ینج‌شنبه و جمعه 26 و 27 فروردین ماه که مصادف با روزهای ابتدایی ماه رمضان است با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما همراه باشید.

سازندگان سریال «هم بازی» شبکه دو در پاسخ به تماس های مردم با سامانه 162 روابط عمومی از ابراز رضایت مخاطبان خوشنود و به ساختن فصل دوم سریال دلگرم شدند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی از مدیر شبکه یک برای پخش مستند «مسیحادم» قدردانی کرد.

سیمای بندگی

شبکه های سیما همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه هایی را در قالب های متفاوت و برای رده های سنی مختلف تهیه و تولید کرده اند که روی آنتن خواهد رفت.

رئیس مرکز تولید و فنی سیما از تمهیدات گسترده این مرکز برای انتخابات خرداد 1400 خبر داد.

شبکه های سیما همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه هایی را در قالب های متفاوت و برای رده های سنی مختلف تهیه و تولید کرده اند که روی آنتن خواهد رفت.

شبکه افق سیما در ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان در نظر گرفته است.

سعید شریعت خواننده تیتراژ برنامه تلویزیونی «ماهِ ماه» شبکه سلامت سیما شد.

انیمیشن عروسکی « قصه های من و آقاجان» در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه های جهانی جام جم و سبکه پویا پخش می شود.

مسابقات کشتی قهرمانی آسیا از شبکه ورزش سیما پخش می شود.

دکتر حمید شاه آبادی در پیامی درگذشت هنرمند پیشکسوت تلویزیون و سینما محسن قاضی مرادی را تسلیت گفت.

به مناسبت  ۲۹ فروردین روز ارتش ، گروه رادیو و تلویزیون نیروی زمینی برنامه های مناسبتی ویژه ای برای  این روز تهیه و تدارک دیده اند.

 

پویش مردم ماه با هدف امید آفرینی و توصیه و تشویق به کار خیر در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

دبیر شورای معارف سیما بر لزوم دعای دسته جمعی برای رفع بلیه کرونا در شبهای قدر تاکید کرد و از برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم معنوی این شب ها خبر داد.

در ماه مبارک رمضان، هر روز تلاوت یک جزء از قرآن کریم تقدیم مخاطبان شبکه جام جم می شود .

حسین خنیفر ، رییس دانشگاه فرهنگیان از عملکرد آموزشی شبکه آموزش سیما در دوران شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.

مدیر شبکه سلامت سیما تاکید کرد : با توجه به افزایش مخاطبان برنامه های شبکه سلامت ،  این شبکه به روی ویترین تلوبیون می رود.

 سعید سعدی ضمن اعلام خبر ادامه تصویربرداری سریال «بچه مهندس۴» تاکید کرد: زحمات خالصانه علی غفاری در مجموعه بچه مهندس در یادها می‌ماند.

معاونت سیمای رسانه ملی، یکی از معاونت‌های پیام سازمان صداوسیماست که محصولات آن بی‌واسطه مهمان خانه‌های مردم می‌شود.

سومین قسمت مستند «شهر آرا»، ویژه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فردا دوشنبه 30فروردین ماه ساعت 11 از قاب شبکه پنج سیما تماشایی می شود. 

«رفیق» ویژه برنامه شبکه امید در لحظات سحر و افطار است که مخاطبان خود را در این لحظات نورانی با خود همراه می کند.

 

ویژه برنامه «جشن رمضان»۱۴۰۰، امشب هشتمین قسمت خود را با حضور مهمان های ویژه روانه آنتن می کند.

مهمان برنامه «ضیافت» شبکه قران گفت : مرحوم میرزای آشتیانی علاوه بر اینکه در عرصه فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی سرآمد بود در عبادت نیز دست بلندی داشت و در حالیکه زیارت جامعه را زمزمه می‌کرد، به دیدار حق شتافت.

برنامه «ماهِ ماه» در هفتمین از شب ماه مبارک رمضان با روایت هایی از جنس امید به سبب حضور مهمانان رقم خورد.

بازی برگشت تیم های پرسپولیس ایران و گوا از شبکه سهسیما پخش می شود.

«شطرنج باز»، «انتقام»، «پادشاه دایناسورها سفر به کوهستان آتش» و «سیاهرگ» فیلم های سینمایی جدیدی هستند که این هفته از شبکه های سیما روی آنتن می رود.

پویش مردم ماه با هدف امید آفرینی و توصیه و تشویق به کار خیر در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

دبیر شورای معارف سیما بر لزوم دعای دسته جمعی برای رفع بلیه کرونا در شبهای قدر تاکید کرد و از برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم معنوی این شب ها خبر داد.

در هفتمین شب از برنامه جشن رمضان 1400، بینندگان قصه های جذاب و امیدوار کننده از مهمانان شنیدند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) در جدیدترین قسمت از برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش به بحث توانمندسازی و اشتغال محرومان پرداخت.

برنامه «مثبت سلامت» امروز با موضوعات حوزه‌ی محیط زیست، روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

خانواده جوادزاده مهمان هفتمین قسمت از برنامه «دعوت» بودند.

برنامه «عطر عاشقی» شبکه پنج سیما، جمعه 3 اردیبهشت ماه مصادف با دهم ماه مبارک رمضان ( وفات حضرت خدیجه ( س) به تبیین موضوع نقش حضرت خدیجه ( س) در بسترسازی مفهوم انتظار روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

فیلم مستند «کارواش» به کارگردانی محسن سخا  و محصول شبکه مستند به بخش مسابقه دوازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کُردی لندن راه یافت.

مدرسه تلویزیونی ایران جدول شماره ۲۲۲ برای روز چهارشنبه اول اردیبهشت اعلام شد.

در ماه مبارک رمضان، هر روز تلاوت یک جزء از قرآن کریم تقدیم مخاطبان شبکه جام جم می شود .

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد